.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بقاياي بزرگترين شهرهاي دوره ساساني در گرگان

رئيس هيئت ايراني کاوشهاي باستاني ديوار تاريخي گرگان گفت : بقاياي يکي از بزرگترين شهرهاي ساساني واقع در دشت گرگان در چهارمين فصل پژوهشهاي باستاني اين ديوار تاريخي شناسايي و کشف شده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، حميد عمراني عصر سه شنبه در مراسم اختتاميه چهارمين دوره پژوهشهاي ميداني ديوار تاريخي گرگان افزود : اين شهر ساساني با ساختارهاي معماري و شهرسازي به صورت خيابانهاي اصلي و فرعي و ارگ و حصار شهر با وسعت بيش از 50 هکتار در ضلع شرقي اين ديوار دفاعي واقع شده است.

وي اظهار داشت : در اين پژوهش مطالعات ساختارهاي معماري و شهري دشت قلعه بر اساس بررسيهاي ژنوفيزيکي، حفر گمانه آزمايشي و شناسايي بقاياي آجري که با ملات گل و آهک روي بقاياي آثاري ازعصر آهن احداث شده، انجام شده است.

وي تصريح کرد : در اين فصل ارتباط فرهنگي و تاريخي محوطه ‌هاي مجاور ديوار گرگان و تميشه و تاسيسات وابسته بر اساس بررسيهاي پيمايشي و از منظر باستان‌شناسي ارزيابي و مطالعه شد.

به گفته عمراني مطالعات باستان ‌شناسي زير آب در خليج گرگان، منجر به شناسايي بقاياي ديوار تميشه در بستر خليج شده که به سمت شمال غرب و شبه جزيره ميانکاله امتداد داشته و بر اثر پيشروي آب درياي خزر، بالا آمدن آب خليج گرگان و سست شدن پايه‌هاي ديوار فرو رفته است.

مدير پايگاه پژوهش ديوار دفاعي گرگان ادامه داد : ادامه بررسيهاي باستان ‌شناسي زيرآب درياي خزر و خليج گرگان از برنامه هاي مشترک بوده که با همراهي و همکاري تمام اعضاي هيئت در شرايط غيرمتعارف جوي انجام شده است.

وي اضافه کرد : تفسير عکسهاي هوايي، ماهواره ‌اي و بررسيهاي ژئوفيزيکي براي دقت در امر حفاري بدون تخريب، تعيين موقعيت، گسترش سازهاي معماري و حفر گمانه‌ هاي آزمايشي به منظور شناخت ساختارهاي معماري، گونه‌هاي قطعات سفالي، بقاياي جانوري و برداشت نمونه‌هاي آزمايشگاهي جهت گاهنگاري و تاريخ‌ نگاري انجام شد.

وي بيان داشت : در پايان فعاليتهاي ميداني، ثبت، ضبط اطلاعات و داده‌هاي باستان ‌شناسي تمام گمانه ‌ها با همان خاک حفاري شده پر شده است.

وي يادآور شد: در اين فصل هيئت در هشت گروه‌ کاري با ترکيب اعضاي ايراني و بريتانياي به طور مشترک در اين پروژه همکاري داشتند.

عمراني خاطرنشان کرد : بخش اعظم فعاليتهاي هيئت مشترک در محدوده شهرستان‌هاي آق‌قلا، بندرترکمن، کردکوي، مينودشت و کلاله متمرکز بوده است.

وي افزود: فصل چهارم پژوهشهاي ميداني ديوار تاريخي گرگان با همکاري هيئت ايراني و بريتانيا از هفدهم مرداد آغاز شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.